Wednesday, November 12, 2008

Vad kan man lära sig i trettiotre år?

En lärd lärare frågade sin elev och sa: Hur länge har du varit i mitt
sällskap?
Eleven svarade: i trettiotre år.
Läraren sa då: så, vad har du
lärt dig då av mig under denna tid?


Eleven: jag har lärt
mig åtta saker.
Läraren: Herre Gud! Har min tid med dig varit förgäves och
inte gett mer än åtta lärdomar?!
Eleven: Oh min lärare, det är faktiskt det
enda jag har lärt mig och jag vill inte ljuga.
Läraren: Låt höra
då.

Eleven sa:
- Det första:
Jag tittade
på skapelsen [människorna] och såg att var och en hade en älskning, men så fort
man hamnade i graven så fick man lämna sin älskning. Då bestämde jag mig för att
mina goda gärningar ska vara min älskning så att de kan följa med mig in i
graven.


- Det andra:
Jag tänkte på
följande vers där Allah sa: ” Men den som bävade vid tanken att en Dag stå [till
svars] inför sin Herre och som kunde lägga band på sina begär (41) skall [få se att] paradiset är [hans] slutliga
bestämmelse.” [Sura 79].
Då tog jag upp kampen mot mina begär tills jag fick
själen att lyda Allah genom att följa Hans goda väg.




- Det tredje:
Jag tittade på
skapelsen och såg att alla som hade en värdefull sak var mycket måna om att
rädda den från förstörelse, sedan tänkte jag vidare på det Allah sa: ”Det ni har
i handen försvinner, men det som är hos Gud består i evighet.” [Sura 16, vers
96].
Det gjorde att så fort något av värde hamnade i mina händer så använde
jag det för Guds skull så att Allah ska bevara det åt
mig.



- Det fjärde:
Jag tittade på
skapelsen så märkte jag att alla skröt antingen om sina pengar eller om sin
klass tillhörighet, sedan tänkte jag på versen där Allah säger:” Inför Gud är
den av er den bäste vars gudsfruktan är djupast. Gud vet allt, är underrättad om
allt.” [Sura 49, vers 13].
Det gjorde att jag satsade på Gudsfruktan med
hoppet om att få bra ställning hos Allah.




- Det femte:
Jag tittade på
skapelsen medan de smutskastade och förbannade varandra och allt detta bottnade
i avundsjukan, sedan tänkte jag vidare på det Allah sa: ” Är det de som skall
fördela din Herres nåd? Nej, det är Vi som skänker var och en vad han behöver
för sitt uppehälle i detta liv, och Vi ger förmåner åt några som höjer dem
[flera] steg över de andra, så att den ene kan ta den andre i sin tjänst - [på
liknande sätt fördelar Vi Våra gåvor av andligt slag]. - Din Herres nåd är mer
värd än de [rikedomar] som människor kan samla.” [Sura 43, vers 32]

Då slutade jag avundas folk och höll mig borta från dem och fick
klart för mig att allt är redan bestämt och att det inte är värt att slåss för
världsligheter.



- Det sjätte:
Jag tittade på skapelsen och såg att
människorna var fientliga mot varandra, de försökte trampa ner på varandra och
de stred mot varandra, sedan tänkte jag vidare på det Allah sa: ” Djävulen är er
fiende; behandla honom därför som en fiende!” [Sura 35, vers 6].
Då slutade
jag att vara fientlig mot människorna och la ner min energi på att bekämpa satan
i stället.


- Det sjunde:
Jag tittade på skapelsen och såg hur
folk kämpade för sitt uppehälle till den graden de kunde förnedra sig själva och
ge sig in i haram-zonen, sedan tänkte jag vidare på det Allah sa: ” Det finns
ingen levande varelse på jorden som Gud inte sörjer för; Han vet var de gömmer
sig [vid fara] och den plats som skall bli deras sista vilorum; allt är
inskrivet i [Guds] öppna bok.” [Sura 11, vers 6].
Då var det klart för mig
jag är också en levande varelse som omfattas av denna vers, så jag såg till att
uppfylla Hans vilja i första hand och jag var helt säker på att han inte skulle
lämna mig för vind och
våg.


- Det åttonde:
Jag tittade på skapelsen och såg att
varje skapelse [människa] har satt sitt tillit till en annan skapelse, vissa i
fråga om pengar, bostad och andra i fråga om sin hälsa och status, sedan tänkte
jag vidare på det Allah sa: ” och den som litar till Gud behöver inget annat
[stöd].” [Sura 65, vers 3].

Då slutade jag förlita mig på människor
och satte mitt tillit till Allah i stället så gott jag kunde.

Då sa
läraren: Barak’ Allaho fik [må Gud välsigna dig].

No comments: